Boeken

Nieuwe en minder nieuwe kinderboeken, warm aanbevolen (of net niet).

Nieuws

Het reilen en zeilen in de wereld van het kinderboek en de leesbevordering.

Ons gedacht

Onze mening over wat er gebeurt in de kinderboekenwereld, genuanceerd én ongezouten.

Elders gelezen

Lezenswaardige artikelen, opmerkelijke websites, kortom: alles wat u gezien moet hebben.

Extra

Wedstrijden, oproepen, leuke wetenswaardigheden, en meer ditjes en datjes.

Home » Ons gedacht

Voor nu en nog heel lang

Door op 10/02/2009 – 17:2010 reacties

voor-nu-en-nog-heel-lang1Je kan natuurlijk zeggen dat het geen toeval zal zijn dat precies in een verkiezingsjaar de minister van Cultuur met een groot geschenk komt aanzetten, maar laten we daar maar niet over zeuren. Elke zevenjarige krijgt een prachtig boek cadeau. En verkiezingen of niet, als leesbevorderingsproject kan dat tellen! De minister koos met Stichting Lezen de ideale partner om er iets moois van te maken. Het resultaat heet Voor nu en nog heel lang en wie geen zevenjarige in huis heeft, heeft reden om jaloers te zijn, want het is een unieke uitgave geworden over de hele lijn.

De hele actie was tot vandaag een goedbewaard geheim, maar ik heb mijn exemplaar toch al een tijdje. Enkele aangename vaststellingen:

- Het boek is schitterend vormgegeven. Er is zeker niet op een euro gekeken: 263 bladzijden, harde kaft, kleurendruk, leeslint.

- Alhoewel het boek een cadeau is voor beginnende lezertjes, is er helemaal niet gekozen voor halfbakken en voorspelbare verhaaltjes op leesniveau, vergezeld van zeemzoete prentjes. Integendeel, de lezer krijgt een heel gevarieerd aanbod met verhalen, poëzie, kijkplaten, liedjesteksten, brieven, alfabetten… Geen platgetreden paden, maar vaak erg gedurfd en origineel.

- 51 auteurs en illustratoren hebben meegewerkt. En het zijn niet van de minsten: Els Beerten, Carll Cneut, Gerda de Preter, André Sollie, Ingrid Godon, Pieter Gaudesaboos, Bart Moeyaert, Henri van Daele, Sylvia Vanden Heede, Gerda Dendooven, Klaas Verplancke, Tom Schamp…

- Er is niet alleen gekozen voor Vlamingen. Ook Thé Tjong-Khing, Joke van Leeuwen (al is dat dan een halve Vlaming), Edward van de Vendel, Toon Tellegen en Wim Hofman leverden hun bijdrage.

- Het is duidelijk dat al die meewerkende auteurs niet zomaar iets uit de kast hebben gehaald dat ze toevallig nog hadden liggen. Haast alle bijdragen zijn van hoog tot heel hoog niveau.

- Sommige auteurs verbazen in positieve zin en stijgen boven zichzelf uit: Siska Goeminne, Riet Wille…

- De laatste pagina’s nodigen uit om van al deze auteurs en illustrators nog meer te lezen.

Kortom: Dit is een hebbeding, een blik op heel veel moois dat er in de Nederlandstalige jeugdliteratuur te vinden is, een ontdekkingsreis, een avontuur…

Het bovenstaande is enkel een vaststelling. Maar omdat dit weblog toch vooral draait om meningen, wil ik volgende vraag stellen: Hoe groot is het leesbevorderend effect van deze actie?

De inhoud van dit boek is zo verscheiden dat elk kind wel ergens iets zal vinden dat hem of haar aanspreekt. Het kan haast niet anders of kinderen – die in het eerste leerjaar vaak alleen maar niveauboekjes te slikken krijgen – leren nieuwe facetten van de jeugdliteratuur kennen. En omdat het boek toch ook in handen van voorlezende ouders en  leerkrachten zal belanden, zijn zij meteen ook mee. Die inhoudelijke verscheidenheid is de grootste troef van dit boek. Daarom ben ik zo blij met de manier waarop Stichting Lezen dit project heeft aangepakt. Jammer voor wie geen zeven is, maar budgetten zijn zelfs in verkiezingsjaren te klein om iedereen zulk cadeau te geven. Maar ongetwijfeld zullen talrijke broertjes en zusjes wel meegenieten van alles wat er in dit boek te ontdekken valt.

Nu, en nog heel lang…

10 reacties »

  • Ted zegt:

    Wat staat daar nou toch? GHIM LNOJ BOXS?

  • Sonja zegt:

    Inderdaad, heel erg jammer dat ik geen zeven ben.
    Wat het leesbevorderend effect van deze actie betreft, dat is volgens mij de taak van leerkrachten en ouders. Zij krijgen met dit boek, volgens wat ik hier lees, een prachtcadeau in handen om hun kinderen warm te maken voor lezen en voor boeken. Dat ze hen veel (voor)leesplezier mogen bezorgen, nu en nog heel lang!

  • Karin zegt:

    Ik heb het boek sinds vanmiddag ook en wat is het mooiiiiiiiiiiiii. Een hebbeding, inderdaad, en een verrukkelijk cadeautje voor een beginnende lezer. Meer later, ik ga er eerst nog wat in lezen en kijken en genieten…

  • Tine zegt:

    Morgen meteen naar de bib!

  • Caroline Verbruggen zegt:

    Het is niet de eerste keer dat de minister gratis boeken uitdeelt.
    Herinner je ‘vuur’ van Bart Kouba? (dat was dan leesbevordering voor volwassenen)
    De eerste lezertjes van mijn groepje stapten heel fier met hun mooi en nieuw boek naar buiten.

  • veerle zegt:

    Geldt dit ook voor wie nog zeven wordt dit kalenderjaar? Ik hoop het zóóóóó!!!
    (dan heeft Zoonlief het dus nog te goed)

  • stefan zegt:

    Veerle, het gaat om alle kinderen die in 2002 geboren zijn. Begin almaar te juichen.

  • A. zegt:

    Het is inderdaad een prachtig boek. We hebben het ook in huis kunnen halen. Maar of het zijn doel bereikt, is een andere vraag. Ik betwijfel dat. Ik heb er op mijn blog vorige week een stukje over geschreven (om mijn hele redenering hier niet opnieuw te moeten uiteenzetten: http://lichtindeduisternis.wordpress.com/2009/02/11/gratis-leesboek/).

  • stefan zegt:

    @ A.

    Goh, ik lees op je blog wel heel veel kritiek op deze actie. En eigenlijk klopt dit niet met mijn ervaringen; Ik ga niet overal op in, maar wil toch een aantal dingen weerleggen:

    - Dat het boek de weg naar alle zevenjarigen niet zou vinden, wil ik als eerste ontkrachten. In de bibliotheek waar ik werk is 4/5 van de boeken al na 8 openingsdagen de deur uit. En we hebben wel degelijk gewerkt met lijsten zodat we zeker weten dat ze effectief naar zevenjarigen en leerkrachten van het eerste leerjaar gaan. Voorts blijkt de hele voorraad van 63 000 euro al uitgeput en heeft men zopas beslist het boek te herdrukken.

    - De kracht van deze aktie is net dat het boek ook bij gezinnen waar geen leescultuur heerst terechtkomt. Wij hebben op die 8 openingsdagen verschillende nieuwe leden ingeschreven (wat trouwens geen vereiste was om het boek te krijgen), die op hun beurt even onze jeugdafdeling zijn binnengewandeld en van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om voor de allereerste keer (!) nog wat andere boeken mee te nemen. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar het gaat wel over een aanzienlijk aantal nieuwe leden. We zagen ook heel wat allochtonen, die trouwens heel enthousiast waren. Ook hebben we de ervaring dat er onder kinderen zoveel mond-aan-mondreclame is gemaakt (“Heb jij het al?”) dat echt iedereen het wil hebben.

    - Meer dan 63 000 kinderen zullen in contact komen met goede literatuur. Dan reken je nog niet eens broers en zussen mee. Dat is een duizelingwekkend getaldat volgens mijnog geen enkel ander leesbevorderingsproject heeft kunnen halen. Als je er dan ook rekening mee houdt dat het bij dit boek niet ging om leren lezen, maar wel om lees-, kijk- en luisterplezier (want het is trouwens ook een voorleesboek), en dat op een leeftijd waar het zo vaak om technisch lezen gaat in plaats van om het genieten van literatuur, dan heb je opnieuw een grote troef in handen.

    - De kracht van het boek is dan ook de diversiteit van de verhalen die erin staan. Het zijn geen leren-lezenverhaaltjes van dertien in een dozijn, maar net een grote variëteit van stijlen. Elk kind MOET er haast wel wat in vinden dat hem of haar aanspreekt.

    - Reken ook nog eens dat al die ouders die uit dit boek voorlezen in aanraking komen met steengoede, maar voor hen tot nu toe onbekende auteurs en illustrators (wees eerlijk: welke ouder kan meer jeugdauteurs opnoemen dan Marc de Bel, JK Rowling, AMG Schmidt en Roals Dahl). De volgende keer dat die ouders een boek zullen kopen voor hun kinderen is hun kennis van auteurs een heel stuk groter en zijn ze misschien in staat om iets anders te kiezen dan de populaire auteurs die ze voordien kenden. En idem voor de leerkrachten die boeken voorlezen in de klas.

    - Natuurlijk heeft een leesbevorderingsinitiatief op zich niet zoveel waarde als het op zichzelf staat. Maar binnenkort is er weer Jeugdboekenweek en de Poëziedag en Voorleesweek zijn al achter de rug. Leesbevorderingsinitiatieven hebben net slaagkans als kinderen zoveel mogelijk in aanraking komen met literatuur. En dit initiatief draagt wat dat betreft daar enorm toe bij.

    - Natuurlijk heeft een leesbevorderingsinitiatief ook veel meer waarde als het een goede omkadering krijgt in (vooral) het onderwijs. Maar alle leerkrachten van alle eerste leerjaren zijn persoonlijk op de hoogte gebracht en warm gemaakt om met dit boek aan de slag te gaan. Maar of ze dat doen of niet, daar zal natuurlijk wel veel van afhangen. (Dat de juf van Kate haar zevenjarige nog van niets wist heeft alles met de datum te maken. Pas in de avond van 10 februari is dit initiatief kenbaar gemaakt. Daarvoor waren enkel de organisatoren en de bibliotheken op de hoogte, maar die hielden alles onder strikt embargo. De brieven naar leerkrachten zijn als ik me niet vergis op 11 februari verstuurd, zodat ze ten vroegste op 12 februari konden aankomen.)

    Sorry hoor, maar ik denk dat dit net een van de succesvolste leesbevorderingsinitiatieven is van de laatste tijd.

    En uiteraard hebben de verkiezingen ermee te maken. De jobbonus van 300 euro die elke Vlaamse werknemer krijgt heeft toch ook met de verkiezingen te maken. En daar zeg ik echt geen nee tegen.

Reageer!

Reageer onderstaand, of trackback van uw eigen website. U kunt ook de reacties ontvangen via RSS.

U kunt deze HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website is Gravatar-enabled. U kunt uw eigen wereldwijd gebruikte G(lobally) R(ecognized) avatar verkrijgen op Gravatar.

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.