Boeken

Nieuwe en minder nieuwe kinderboeken, warm aanbevolen (of net niet).

Nieuws

Het reilen en zeilen in de wereld van het kinderboek en de leesbevordering.

Ons gedacht

Onze mening over wat er gebeurt in de kinderboekenwereld, genuanceerd én ongezouten.

Elders gelezen

Lezenswaardige artikelen, opmerkelijke websites, kortom: alles wat u gezien moet hebben.

Extra

Wedstrijden, oproepen, leuke wetenswaardigheden, en meer ditjes en datjes.

Home » Site-seeing

Elders verteld 2

Door op 23/03/2009 – 12:512 reacties

De voorbije weken elders gelezen: inspirerende, lezenswaardige of opmerkelijke berichten over kinderliteratuur en leesbevordering:

Emma Brockes sprak naar aanleiding van 40 jaar Rupsje Nooitgenoeg met Eric Carle, over zijn jeugd in nazi-Duitsland, het parcours dat hij heeft afgelegd, zijn collagetechniek, zijn boeken, de reacties van lezers… “I cannot do a book that says market research has found that three-year-old girls like the colour red or that boys like tractors. I’ve been asked so many times to do a tractor book. I could do a tractor book. (…) But I don’t know how to do tractors.”  Het hele interview is te lezen in The Guardian.

In The Times een interview met Philip Pullman, over de dood van zijn vader toen hij nog een kind was, zijn werk als leraar, zijn gramschap tegenover God en religies, de demonen die zijn personages achtervolgen. ‘Go back a few hundred years and it was that that burnt you if you got on the wrong side. We are living in a little bubble of time. It might not last much longer, but it is a bubble of time that is still warmed by background radiation from the Enlightenment. ‘

Een interview met Neil Gaiman, de volgens sommigen verrassende want ‘populaire’ Newberry-winnaar, lees je in School Library Journal. ‘My favorite comment honestly was the one from the Guardian, where somebody in the U.K. just wrote an essay that said, “Well, you know, they’ve been arguing about whether the Newbery winner should be popular or whether it should be excellent, and they’ve got The Graveyard Book, which effectively demolishes the entire argument, because it’s both. So there.”’

Een opmerkelijk nieuwsbericht op Leesgoed: de Nederlandse prinses Laurentien gaat samen met Sieb Posthuma een reeks kinderboeken maken. De voorleesboeken over Mr Finney, ‘een cool en kordaat maar ook vertederend vis-mens’ , zullen verschijnen bij Querido. Nieuw is het niet, prinsessen en koninginnen die voor het jonge volkje schrijven, Juliana en Fabiola deden het Laurentien voor, de uitgeverij verrast wel.

In Nederland zijn de nominaties voor de Jonge Jury 2009 bekendgemaakt: Khalid Boudou. Pizza Maffia (Moon); Jenny Downham. Voor ik doodga (Mouria); Francine Oomen. Hoe overleef ik met/zonder vrienden (Querido); Maren Stoffels. Sproetenliefde  (Leopold); en Helen Vreeswijk. Chatroom (Manteau).

Nog prijzennieuws: de nominaties voor de  Deutsche Jugendliteraturpreis zijn bekend. Onder meer Bart Moeyaert, Marjolein Hof, Do van Ranst, Peter van Gestel en Floortje Zwigtman maken kans op de prestigieuze prijs, die wordt uitgereikt op de Frankfurter Buchmesse. Het volledige lijstje met genomineerden vind je hier.

Voor leerlingen én leerkrachten die het moeilijk vinden een leeslijst samen te stellen is er nu Lezen voor de lijst. Vanaf september 2009 hoeft kiezen dus niet meer. Wie toch graag kiest, kan tto 23 april (Wereldboekendag) reageren op de gemaakte selectie én zelf titels aandragen (en misschien zelfs een bekenbon winnen).

Auteur Wim Hofman heeft sinds kort zijn eigen blog.

Helemáál niet nieuw, met ondertussen al meer dan 1000 berichten (proficiat!), maar zeer de moeite is Jipjip van Richard Thiel.

Nog blognieuws: de blog van Villa Kakelbont krijgt een nieuw jasje. Voortaan wil de blog met stukken over in het oog springende oude en nieuwe kinderboeken, buitenlandse stemmen, quizjes en binnenkijkjes bij auteurs en illustratoren vooral opvallen door veel afwisseling.

Een fijne anecdote van Jenny op Read.Imagine.Talk, wier zoontje Ethan meteen naar de boekhandel wilde ‘because there was a new book ou that he “really very needed to get right now”‘. Of hoe boekenliefde wordt overgedragen.

Tamara Fisher bespreekt in Teacher Magazine hoe je bibliotherapie kunt gebruiken voor het begeleiden van (hoog)begaafde kinderen en boeken kunt inzetten om ze hun talenten te laten ontplooien.

Een vraag die velen bezighoudt: hoe krijg je niet-lezers aan het lezen? Jeugdbibliothecaris Deanna Gouzie geeft haar mening: ‘I believe that kids who do not read simply have not met the right book yet.  They have not uncovered the author or subject that will help them discover the fun part of reading.’

Leerkracht Doug Noon heeft het gehad met leeslijsten en klassikale boekanalyses: ‘This year, everyone in the class reads what they want to read, and they read wihout interruption 30-40 minutes eacg day.’ Hoe het werkt, welk aanstekelijk effect het blijkt te hebben? Kijk even op zijn blog.

2 reacties »

  • Els zegt:

    Zoveel info, Karin.
    Heel leuk om op die manier bij te blijven.
    Bedankt!

  • Hilde C zegt:

    Dank je voor de superinteressante links! Net het stuk uit Teachers Magazine gelezen, een ontdekking. Ook van de artikels in The Guardian en The times heb ik genoten. Omdat ik niet altijd meteen alles van ‘Elders verteld’ lees (dit vergt dan ook wat tijd…), grijp ik er af en toe naar terug.

Reageer!

Reageer onderstaand, of trackback van uw eigen website. U kunt ook de reacties ontvangen via RSS.

U kunt deze HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website is Gravatar-enabled. U kunt uw eigen wereldwijd gebruikte G(lobally) R(ecognized) avatar verkrijgen op Gravatar.

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.