Boeken

Nieuwe en minder nieuwe kinderboeken, warm aanbevolen (of net niet).

Nieuws

Het reilen en zeilen in de wereld van het kinderboek en de leesbevordering.

Ons gedacht

Onze mening over wat er gebeurt in de kinderboekenwereld, genuanceerd én ongezouten.

Elders gelezen

Lezenswaardige artikelen, opmerkelijke websites, kortom: alles wat u gezien moet hebben.

Extra

Wedstrijden, oproepen, leuke wetenswaardigheden, en meer ditjes en datjes.

Home » Site-seeing

Elders verteld 3

Door op 04/04/2009 – 18:45Geen reacties

De voorbije weken elders gelezen: inspirerende, lezenswaardige of opmerkelijke berichten over kinderliteratuur en leesbevordering:

Een opmerkelijk bericht in Boekblad: de Jeugdboekenweek verkoopt niet. Uit de  wekelijkse Top-100 van Boek.be blijkt dat ze geen effect heeft op de boekenverkoop. In de Nieuwshoek van Villa Kakelbont gaat Willy Schuyesmans er verder op in: ‘In de Top-10 vinden we alleen het Studio 100-boek Amika terug en de niet te mislopen Geronimo Stilton. Verder is het al strips wat de klok slaat: Kiekeboe 120 (Joyo de eerste), FC De Kampioenen 56 (Miss Moeial) en De rode ridder 221 (De spiegeldemon). We zien ook een nieuw Geronimo Stilton-boek: De mysterieuze mummie.
Hoe komt het dat niet een van de prijsboeken (Boekenleeuw, Woutertje Pieterse of de genomineerden van de Gouden Uil Jeugd) zelfs maar de Top-10 halen tijdens de Jeugdboekenweek? Zelfs in de Top-100 zijn ze niet aanwezig.’ Schuyesmans peilde naar reacties bij kinderboekhandelaar Joke Guns en Stichting Lezen-directeur Majo de Saedeleer.

In School Library Journal verscheen een interessant artikel over hoe (Amerikaanse) jeugdauteurs over de raciale achtergrond van hun personages schrijven: ‘Straight Talk on Race: Challenging the Stereotypes in Kids’ Books’ door Mitali Perkins: ‘The more novels about a diversity of characters written by a diversity of authors and consumed by a diversity of readers, the better. All I’m asking is that we pay attention to how and why the race of characters is conveyed in a story, because implicit messages matter.’

In datzelfde School Library Journal bespreken Lori Easterwood  en Lindsey Patrick Wesson in ‘Gamers are Readers‘ hoe bibliothecarissen meer kunnen doen met games dan ze enkel in hun collectie opnemen: als je weet wat voor games een jongere verkiest, kun je hem ook een bepaald soort boeken aanraden: ‘Most importantly, do not assume that gamers are not readers and make the mistake of choosing books on a lower reading level. Remember that video games are extremely complex and the attention to detail that is required to navigate their intricate worlds support higher dimensions of literacy. Therefore, in terms of reading levels of gamers, it is always safer to aim higher.’

‘Children’s fiction goes down with a plague of cliffhanger-osis’ luidt de veelzeggende titel van Imogen Russell Williams’ stuk in The Guardian. De auteur heeft niets tegen trilogieën of reeksen – ‘if the book is meaty and satisfying, the more the merrier’  maar ‘I only ask that each member of the family be complete unto itself – enjoyable individually as well as as a constituent of a reading orgy involving all its siblings’. Vooral in sciencefiction- en fantasyboeken voor kinderen wordt de plot steeds vaker gespreid over meerdere boeken en eindigen de verschillende delen met een cliffhanger. Waarna lezers een jaar of meer moeten wachten op het vervolg.

Was u destijds ook zo onder de indruk van David Almonds Skellig? Het wonderlijke boek is nu verfilmd voor tv. Bekijk hier de fascinerende trailer en een video-interview met David Almond.

Nog een trailer van de verfilming van een indrukwekkend kinderboek: Where the Wild Things Are van Maurice Sendak (vertaald als Max en de Maximonsters).

Origineel, grappig en waar: ‘Unlucky Arithmatic. Thirteen Ways to Raise a Nonreader’, te lezen op de site van The Horn Book.

Televisie, al decennialang de grote concurrent van het boek, werd vaak met de vinger gewezen, televisie kijken zou nadelig zijn voor kinderen. Onzin, zegt  psycholinguïst Wouter Duyck (Universiteit Gent): ‘Van een uurtje tv-kijken wordt een kind heus niet dommer. Sterker nog: televisie heeft een positief effect op de taalontwikkeling van kinderen. Ze krijgen er bijvoorbeeld een grotere woordenschat door. Gooi als ouder de televisie dus niet uit het raam. Kies voor tv-programma’s die kinderen aanmoedigen om mee te denken en te antwoorden.’ Goed nieuws trouwens voor het vaak verguisde Studio 100, dat positief gewaardeerd wordt. Lees meer in Taalschrift.

Nu onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen veel gretiger lezers zijn dan mannen, pleit Jean Hannah Edelstein in ‘Turning Men into Page Turners’ in The Guardian voor een ‘vermannelijking’ van de literatuur.

Het nieuwe nummer van Lecture Jeunesse is gewijd aan ‘Les classiques de la littérature pour adolescents’, met onder meer een artikel over welke adolescentenboeken klassieken zijn geworden en welke recente titels dat zouden kunnen worden, een bespiegeling over het lezen van klassieken op school en een bespreking van de receptie van Lord of the Rings. Eén artikel, ‘Internet, nouvel espace de légitimation adolescente des œuvres? : L’exemple des fanfictions’, over het verschijnsel van fanfictie op het internet, is volledig online te lezen.

Op Collecting Children’s Books vertelt Peter Sieruta over het allereerste door Maurice Sendak geïllustreerde boek: geen kinderboek, maar een studieboek Atomics for the Millions, dat hij als negentienjarige voor zijn leraar illustreerde, in ruil voor 100 dollar én een vrijstelling voor het vak wetenschappen. De vele getoonde illustraties, duidelijk jeugdwerken, maken duidelijk dat Sendak vele kanten op had gekund met zijn grafisch talent…

Een studie wijst uit dat een muzikale vorming de leesvaardigheid van kinderen ten goede komt. Meer op Science Daily.

Tieners en boeken: het heeft menigeen al grijze haren bezorgd. Hoe bereik je deze ‘moeilijke’ groep? Nicolette Jones gaat erop in in haar column ‘Reaching the Teens’ : ‘Reaching The word “teenager” is the kiss of death for most teens: it appeals to aspiring pre-teens, and maybe just to 13-year-olds revelling in their new status. Fourteen-to-eighteens, as I remember from a conference on teenage fiction organised a few years ago by Hodder, are scornful of the notion – despite the wealth of good literature published for this age group. I have known an English teacher tell a class of 15-year-olds that they should now only be reading adult books – when Melvin Burgess, Meg Rosoff, Siobhan Dowd, Kevin Brooks, Tim Bowler, Graham Marks, Jack Gantos, Jennifer Donnelly, Aidan Chambers and Jenny Valentine, to mention a very few current writers for young adults, are all suitable for – if not aimed at – readers of 15+.’

 
 
 

 

Reageer!

Reageer onderstaand, of trackback van uw eigen website. U kunt ook de reacties ontvangen via RSS.

U kunt deze HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website is Gravatar-enabled. U kunt uw eigen wereldwijd gebruikte G(lobally) R(ecognized) avatar verkrijgen op Gravatar.

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.