Boeken

Nieuwe en minder nieuwe kinderboeken, warm aanbevolen (of net niet).

Nieuws

Het reilen en zeilen in de wereld van het kinderboek en de leesbevordering.

Ons gedacht

Onze mening over wat er gebeurt in de kinderboekenwereld, genuanceerd én ongezouten.

Elders gelezen

Lezenswaardige artikelen, opmerkelijke websites, kortom: alles wat u gezien moet hebben.

Extra

Wedstrijden, oproepen, leuke wetenswaardigheden, en meer ditjes en datjes.

Home » Elders gelezen

Over lezen: De Leeswelp 2010/2

Door op 21/03/2010 – 23:03Geen reacties

Onlangs verscheen het tweede nummer van deze nieuwe jaargang van De Leeswelp. Het nummer opent met een lange bespreking van De boomhut van Marije en Ronald Tolman: ‘Aaneenschakeling van “open plekken”".

Veel aandacht is er voor de Internationale Boekenbeurs van Bologna, die plaatsvindt van 23 tot en met 26 maart. Els Aerts van het Vlaams Fonds voor de Letteren vertelt over haar werk als ‘grants manager’ voor kinder- en jeugdboeken, over het ‘merk’ van de Vlaamse illustratoren en over de nieuwe formule die het Fonds sinds dit jaar hanteert bij het toekennen van beurzen voor het bezoeken van de beurs, waarbij een jong talent en een gevestigde waarde (de mentor) een duo vormen: ‘Het idee achter het sturen van duo’s is dat de ervaring die illustratoren – én het VFL én uitgevers – in het buitenland al hebben, niet verloren mag gaan. Integendeel: onze jonge illustratoren moeten er zo goed mogelijk van kunnen leren en profiteren.’

In ‘Oveweldiging, knowhow en cappuccino’ is dat duo zelf aan het woord: mentor Carll Cneut en jonge illustrator Kaatje Vermeire. Carll Cneut maakte een selectie uit haar portfolio en legt uit hoe hij zijn mentorschap ziet, Kaatje Vermeire vertelt over haar verwachtingen en ambities. Een boeiend dubbelinterview.

Zelf interview ik in ‘Een boek mag een kind’veronzekeren”, naar aanleiding van de Jeugdboekenweek, Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen, die, mede vanuit zijn achtergrond als pedagoog een duidelijke mening heeft op de opvoeding van kinderen en de rol die cultuur daarin kan/behoort te spelen: ‘Opvoeden is voor mij kinderen inleiden in een samenleving, in een cultuur, kinderen gevoelig maken voor de tradities, gewoonten, rituelen en regels die er in een samenleving zijn en voor hoe een samenleving met belangrijke vragen omgaat. Dat is voor mij een eerste belangrijk element van opvoeding, en daarin speelt het cultuuraspect natuurlijk een heel duidelijke rol: kinderen moeten worden geïnitieerd in cultuur, waarbij cultuur nog heel breed gedefinieerd wordt.Maar daarnaast is opvoeden voor mij meer dan het puur initiëren of inleiden. Opvoeding moet ook uitleiden: wegleiden van het vertrouwde naar het onvertrouwde.’

‘In ‘Voorlezen, vacua en verboden vruchten’ heeft Piet Mooren het over ‘het pact tussen auteur, voorlezer en kind’: ‘Bij voorlezen kan er een ware drie-eenheid ontstaan tussen kind, verhaal en ouders, maar daarvoor geldt wel als voorwaarde dat het verhaal de lezer weet te raken. Soms is er een bijzonder pact nodig om de jonge lezer het verhaal als amulet mee te kunnen geven.’

‘Rit met de speedboot. De passage als weg naar een andere identiteit’ is een boeiend artikel van Tanja Kralovec-Pimmer, assistente in opleiding aan de Universität Wien, over de receptie van Joe Speedboot van Tommy Wieringa, ‘een boek dat inhoudelijk ook bij een jeugdig publiek kan aanslaan’. Het boek is in het Nederlands en in vele andere landen uitgegeven voor volwassenen, maar de Duitse vertaling wordt ‘niet alleen als roman voor volwassenen maar ook als roman voor jongeren gezien’.

Verder veel recensies in dit nummer, met lange besprekingen van De Koning nodigt je uit: dierenverhalen van Annemarie van Haeringen, Tijger op straat. Russische gedichten voor kinderen van Daniil Charms e.a., Dichtbij ver van hier van Tonke Dragt, Sigi & Julia van Jan Simoen, In de val van Gemma Maley, Het boek van Max Berg van Aleksander Melli, Dit is geen dagboek van Erna Sassen en Deadline van Rachel Ward. Er worden ook twee vakuitgaven besproken: Critical approachs to food in children’s literature van Kara K. Keeling en Scott T. Pollard en Meesterwerken met ezelsoren: bewerkingen van literaire klassiekers voor kinderen 1850-1950.

Reageer!

Reageer onderstaand, of trackback van uw eigen website. U kunt ook de reacties ontvangen via RSS.

U kunt deze HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze website is Gravatar-enabled. U kunt uw eigen wereldwijd gebruikte G(lobally) R(ecognized) avatar verkrijgen op Gravatar.

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.